Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

2.3 Administrativ organisering og kommunedirektørens myndighet

Administrativt organisasjonskart for Sigdal kommune (klikk her )

Kommunedirektørens ansvar

  • Kommunedirektøren er den øverste leder for kommunens administrasjon og har personalansvaret for alle ansatte.
  • Kommunedirektørens oppgaver og myndighet framgår bl.a. av kommuneloven § 13-1.
  • Kommunedirektøren har rett og plikt til å uttale seg i alle saker som går til politisk behandling.
  • Kommunedirektøren skal lede den samlede kommunale administrasjonen med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg kommunestyret gir.
  • Kommunedirektøren har møte- og talerett i alle kommunale folkevalgte organer, med unntak av kontrollutvalget.
  • Kommunedirektøren kan la en av sine underordnete utøve denne retten på sine vegne.
  • Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Kommunedirektøren skal ha et særlig ansvar for å:

  • Lede administrasjonens arbeid med å forberede saker for folkevalgte organer og se til at disse er forsvarlig utredet med hensyn til helhetsperspektiv og konsekvenser for økonomi, personell og innbyggernes krav til tjenester.
  • Påse at vedtak som treffes av folkevalgte organer blir iverksatt uten ugrunnet opphold. Hvis kommunedirektøren blir oppmerksom på faktiske eller rettslige forhold som har sentral betydning for iverksettingen av vedtaket, skal han eller hun gjøre det folkevalgte organet oppmerksom på dette på en egnet måte.
  • Sørge for god forvaltning og effektiv bruk av kommunens økonomiske ressurser, herunder etablering av rutiner for intern kontroll.
  • Kvalitetssikre kommunale tjenester.
  • Lede det strategiske plan- og utviklingsarbeidet i kommunen.
  • Motivere og utvikle kommunens tilsatte innenfor en fleksibel og effektiv organisasjon.
  • Ivareta kommunens overordnede ansvar for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet.
  • Følge opp kommunens øvrige ledere.
  • Sørge for gode rapporteringsrutiner til politisk ledelse.
  • Sikre god brukermedvirkning fra brukere og brukerorganisasjoner i saker som angår utvikling og/eller endring av offentlige tjenestetilbud.

 

Kommunedirektørens myndighet:

  • Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
  • Kommunedirektørens økonomiske fullmakter framgår av kommunens økonomireglement.
  • Kommunedirektøren har myndighet til å opptre på kommunens vegne i alle saker hvor det kreves offentlig påtale og kommunen er part.
  • Kommunedirektøren gis myndighet til å skrive under på vegne av kommunen på kontraktsrettslige dokumenter.

Kommunedirektøren gis følgende myndighet etter plan- og bygningsloven:

  • Offentliggjøring av forslag til handlingsprogram kommuneplan (jfr. § 11-4).
  • Høring/offentlig ettersyn av forslag til planprogram reguleringsplan (jfr. § 12-9, 2. ledd).
  • Høring/offentlig ettersyn av mindre omfattende reguleringsplaner i tråd med kommuneplanens arealdel (delegert 1.gangsbehandling, jfr. § 12-10, 12-11).
  • Bagatellmessige reguleringsendringer (jfr. § 12-14, 2. ledd).
  • Kurante dispensasjoner (jfr. § 19-4).
  • Avholde oppstartsmøte med forslagsstillere som ønsker å utarbeide forslag til reguleringsplan (jfr. § 12-8, 1.ledd).

For å oppnå en effektiv administrasjon og saksbehandling er det delegert til kommunedirektøren en generell myndighet til å fatte enkeltvedtak og ikke-prinsipielle avgjørelser innenfor hele kommunens tjenesteområde, og på den måte ivareta at lover og forskrifter blir fulgt og at kommunen gjennomfører en effektivt og kvalitativ god saksbehandling.

De delegasjoner som ikke er eksplisitt nevnt og delegert til andre organer er delegert til kommunedirektøren.

Kommunedirektørens ledergruppe består av etatsjefer for skole og oppvekst, helse og omsorg, teknisk, HR-og organisasjon, økonomi og kultur. Disse har kommunedirektøren fullmakter innenfor sine ansvarsområder.

Seksjonene er inndelt i virksomheter. Virksomhetslederne er ansvarlig for å lede sine respektive virksomheter innenfor rammen av de fullmakter som er delegert fra kommunedirektøren gjennom et eget administrativt delegasjonsreglement. Virksomhetslederne har den myndighet som er nødvendig for å sikre virksomhetens drift både faglig, økonomisk, personalmessig og organisatorisk. Det er for tiden ca 30 virksomheter i tillegg til kommunedirektørens stab i Sigdal kommune. 

Det har gjennom tidene vært mange endringer i den administrative strukturen med hensyn til antall fagseksjoner/avdelinger, samt hvilke oppgaver som er lagt til hvilke seksjoner/avdelinger.
De ulike versjonene av delegasjonsreglementet kan gi opplysninger om disse endringene.
Også eget sub-delegasjonsreglement som regulerer videre delegasjon fra rådmannen til seksjoner/saksbehandlere, samt administrativt økonomireglement vil kunne gi opplysninger om tidligere administrativ organisering.

Laster...